Пеня за борги і відключення споживачів: новий закон про ЖКП

Пеня за борги і відключення споживачів: новий закон про ЖКП

Новий Закон України «Про житлово-комунальні послуги» кардинально змінить відносини між споживачами та виконавцями цих послуг.

З 1 травня 2019 року вступив у силу Закон України «Про житлово-комунальні послуги», який значною мірою реформує сферу ЖКП. Планувалося, що він діятиме ще з 10 червня 2018 року, однак його мусили відтермінувати, щоб надати уряду можливість розробити і прийняти підзаконні акти, необхідні для реалізації норм цього Закону.

Закон «Про житлово-комунальні послуги» передбачає, що за рік українці повинні обрати собі постачальників комунальних благ і модель відносин з ними. А самі відносини між надавачем послуг і споживачем матимуть безліч нововведень:

— буде введена абонплата на комунальні послуги;
— боржникам доведеться платити пеню за прострочення платежів — 0,01% від суми боргу за день;
— постачальникам дозволять відключати споживачів від комунальних послуг за борги;
— споживачів зобов'яжуть впускати у помешкання комунальників для перевірки показників лічильників і стану обладнання;
— поточні і капітальні ремонти систем, котрі забезпечують надання комунальних послуг всередині будинку, наприклад, каналізації, мають фінансуватися з кишені співвласників;
— комунальники будуть платити штрафи за відключення послуг без причини або понад встановлені законом строки та багато іншого.

Можна обирати постачальників комунальних послуг і укладати з ними договори

Для подолання монополії споживачам надано право обирати управителів — компанії, які, по суті, виконуватимуть функції ЖЕКів. Законом передбачений порядок укладення договорів на отримання всього спектру житлово-комунальних послуг: на послуги управління, водопостачання, газ, електрику, поводження з відходами. Існуючі договори про надання комунальних послуг будуть діяти тільки протягом року з дня набуття чинності новим Законом.

Договори про надання комунальних послуг та послуг з управління будинком укладаються на рік. У разі, якщо співвласників будинку все влаштовує, вони автоматично продовжуються. Якщо ж управитель не справляється з покладеними на нього обов’язками, співвласники можуть достроково розірвати договір з ним.
Варіанти моделей договірних відносин

Закон передбачає чотири моделі договірних відносин між споживачами та надавачами комунальних послуг:

— індивідуальний договір квартири, тобто кожен споживач укладає прямі договори з постачальниками послуг (облік наданих послуг при цьому здійснюється на вході в будинок і на вході у квартиру);
— індивідуальний договір будинку, при якому мешканці будинку вибирають уповноважену особу для взаємодії з постачальниками послуг (облік наданих послуг здійснюється лише на вході у будинок);
— колективний договір, при якому мешканці будинку вибирають управителя або керуючу компанію, і вже вони за дорученням співвласників укладають договори з виконавцями комунальних послуг;
— ОСББ укладає угоду від імені всіх мешканців будинку.

Можливість відмовитися від послуг

Попередивши виконавця послуг про розірвання договору за два місяці, споживач може відключитися від системи централізованого опалення та постачання гарячої води. Щоправда, у багатоквартирному будинку це буде важко реалізувати, адже в Законі йдеться, що відключення має відбуватися у «встановленому законом порядку», тобто після згоди всіх мешканців.

Сплачуйте менше за неякісну послугу і не платіть взагалі, якщо місяць не проживали вдома

Законом встановлено, що споживач має право на зменшення розміру плати за житлово-комунальні послуги у разі їх ненадання, надання не в повному обсязі або зниження їх якості. Також дозволяється не сплачувати вартість комунальних послуг (крім теплопостачання), якщо споживач не жив у помешканні понад 30 календарних днів. Щоправда, свою відсутність треба буде довести.

Абонплата за утримання мереж

Разом із Законом вступить у силу порядок нарахування абонплати за постачання послуг (світло, вода, тепло). Навіть якщо на лічильниках відображено, що ви не користувалися послугою, платити постачальнику все одно доведеться.

Пеня за борги

Боржникам доведеться платити пеню за прострочення платежів. Її розмір — 0,01% від суми боргу за кожен день затримки. Тобто за рік штраф складе 3,65% від розміру боргу. При цьому будуть враховуватися і заборгованості, що накопичилися до підписання договорів. Проте у підсумку пеня не може перевищувати розмір боргу.

Законом визначено, що нарахування пені починається з наступного робочого дня після закінчення граничного строку сплати за послуги.

Відключення комунальних послуг за борги

Виконавець комунальної послуги (крім електричної енергії та природного газу) має право припинити її надання споживачу у разі непогашення в повному обсязі заборгованості за спожиті комунальні послуги протягом 30 днів з дня отримання споживачем попередження від виконавця. На наступний день після повного погашення заборгованості або укладення угоди про реструктуризацію заборгованості постачання комунальної послуги повинні відновити в повному обсязі.

Зміни для ОСББ

Щоб голова об'єднання став управителем, йому потрібно буде пройти навчання, підтвердити свою кваліфікацію як управителя багатоквартирного будинку та отримати відповідний сертифікат.

Таким чином, новий закон про житлово-комунальні-послуги кардинально змінить відносини у сфері надання ЖКП: з’являється інститут пені, стане більш суворою взаємна відповідальність споживача і постачальника комунальної послуги, конкретизуються деякі договірні відносини. Проте не встановлюється точна межа відповідальності, а контроль за виконанням залишається на плечах простих жителів.

Автор:Алевтина Сук

Источник

1685
RSS
Нет комментариев. Ваш будет первым!
Загрузка...